lpu
Redakcja portalu LPU24.pl

e-mail: redakcjalpu24@gmail.com

siedziba:
ul.Eustachiewicza 3 lok. 15, 24-100 Puławy

biuro reklamy:
ul.Partyzantów 34A, 24-100 Puławy

DODAJ ARTYKUŁ KUP REKLAMĘ
+48 722 222 268
redakcjalpu24@gmail.com
Radio
HomeWasze LPUEkonomia dla opornychCzym naprawdę są negocjacje win-win czyli wygrana-wygrana

Czym naprawdę są negocjacje win-win czyli wygrana-wygrana

Zgodnie obietnicą poczynioną w artykule pt: „Miałem sen… czyli gdybym był prezesem OPEC’u „ postaram się przybliżyć tematykę negocjacji… Profesjonalni negocjatorzy zazwyczaj preferują dochodzenie do porozumień typu win-win. Polega to na poszukiwaniu rozwiązań, które obu (wszystkim) negocjującym stronom zapewniają zysk i pozytywne zakończenie pertraktacji.


Innymi słowy, negocjatorzy dążą do nawiązania ze sobą współpracy i wspólnego rozwiązania problemu wynikającego z różnicy interesów negocjujących stron i tworzą rozwiązanie, które sprawia, że obie strony są zadowolone z zawartego porozumienia. Taki rodzaj negocjacji często nazywany jest negocjacjami problemowymi. Główne cechy strategii win-win to:
1.Dobra atmosfera podczas negocjacji, wzajemny szacunek negocjatorów i uczciwość – oddzielanie ludzi od problemu
2.Koncentracja na korzyściach a nie walce o pozycje
3.Analiza i rozważanie różnych scenariuszy rozwiązań przed wspólnym wyborem najlepszego
4.Rezultat dobry dla obu stron

1. Oddzielaj ludzi od problemu
To świetna reguła, która pozwoli na przetrwanie negocjacji w dobrej atmosferze oraz oszczędzi niepotrzebnych nerwów ułatwiając utrzymanie na wodzy emocji. Obie strony mają podobne cele, a zwłaszcza jeden – chcą osiągnąć zawarcie transakcji. Traktuje się drugą stronę nie  jako przeciwnika a jako sprzymierzeńca w rozwiązywaniu problemu polegającego na tym, że dzielą obie strony pewne różnice w interesach – np., w uproszczeniu, jeden chce sprzedać drogo, a drugi kupić tanio. I jeszcze jedno w temacie oddzielania ludzi od problemu – jak myślicie, jaki wpływ na budowanie relacji z kontrahentem na przyszłość ma strategia wygrana-wygrana?
2. Koncentracja na korzyściach
Zamiast koncentrować się na pozycji drugiej strony, czyli na ofercie bądź oczekiwaniach, które zadeklarowano, skupiamy się na tym jakie, druga strona może mieć korzyści z zawarcia z Nami porozumienia na warunkach, które My akceptujemy. Jak wiadomo, dobry negocjator powinien, przynajmniej trochę, znać techniki sprzedażowe, gdyż czym, jeśli nie formą sprzedaży jest przekonywanie kogoś do swoich racji? Stosuje się do tego celu zastosowanie uproszczonego schematu dobrego sprzedawcy:
a) nawiązać relację – po prostu bądź miły, uprzejmy, zadbaj o dobrą atmosferę na starcie.
b) zbadać potrzeby drugiej strony – po prostu dopytaj dlaczego druga strona ma takie stanowisko a nie inne, spróbuj dowiedzieć się co jeszcze poza deklarowanym stanowiskiem ją interesuje, w jakiej sytuacji się znajduje druga strona, itd. (patrz: artykuł o zadawaniu pytań w negocjacjach).
c) zaoferować rozwiązanie, które zaspokoi te potrzeby  – w pierwszej kolejności „zareklamuj” korzyści jakie niesie za sobą zaakceptowanie Twojej propozycji. Jeśli to nie wystarczy, to dowiedz się czego jeszcze potrzebuje druga strona i, w sposób jaki opisałem w punkcie 1 powyżej, rozpocznij pracę nad wspólnym s tworzeniem dobrego rozwiązania.
d) dokonać transakcji – np. podpisz umowę lub przynajmniej spisz na koniec negocjacji podsumowanie, protokół zawierający ustalenia, który akceptują obie strony. Może zrobić to w formie elektronicznej  e- mail, na który druga strona odpowie potwierdzając swoją akceptację, lub papierowej z podpisami. Transakcja może także mieć formę pisemnego zamówienia, itd.

Ciąg dalszy za tydzień

foto:www.prawdziwiekobieca.blog.pl

Udostępnij na:
Oceń ten artykuł

Urodzony puławianin , mgr ekonomii, członek szczęśliwej rodziny (żona i 2 synów). Pracuje w GA ZA „Puławy” S.A. , społecznik, ekspert FZZ, pasjonat brydża, turystyki (w szczególności górskiej), uprawiający od czasu do czasu sporty.

Brak komentarzy

Napisz komentarz